Svåra frågor?

Jag har funderat på vissa saker, ja ni vet hur jag e, funderar på mycket 😉

Detta med att ge människor en andra chans, ja det kan man göra. Men, bör man ALLTID göra det? I ALLA lägen?? Ni får gärna komma med egna funderingar om ni vill, ni kan skriva anonymt. 

Några exempel jag kan komma på är gp operation. Om man gör en op, går ner i vikt, men efter några år börjar äta sig fet igen? Det händer ju, ska samma människa få möjlighet att göra om operationen? Kanske 10-15 år senare? Eller har denne bränt sina broar?? Jag har funderingar, men ingen bestämd åsikt.

Om en person får lungcancer pga rökning (uppenbart) eller skrumplever pga alkoholmissbruk Ska personen få exakt samma behandling även om hen fortsätter röka/dricka? Och Även stå i donationskö? Är det självklart eller inte?? Jag vet inte faktiskt. 

Har man rätt att ta emot organ även om man inte är beredd att donera själv? Min åsikt NEJ. Detta har jag alltid tyckt. Om du själv inte kan vara beredd att donera efter din död så tycker jag att då ska du inga ha om du behöver. Konstigt kanske men det är min åsikt :-)

Detta är livets svåra tycker jag. Alla människor är värda mer än en chans men, till vilket pris som helst? Och vem har rätt att säga nej? 



Ing-Marie
2014-06-03 @ 13:02:47

Svåra frågor, jag själv funderat mycket på detta. Ibland tycker jag att man har rätt till en andra chans och ibland inte.

Anna
2014-06-03 @ 13:18:18

Intressanta frågeställningar! Man kan lätt bli kluven.. Det är som att ställa fråga; är alla lika mycket värda? Jaaaa!!! Självklart!! Det betyder att din lilla dotter är lika mycket värd som en seriemördare eller en våldtäktsman... Eller?

mamma mommo och vän
2014-06-03 @ 15:09:06

Inte alla är värda en andra chans .De som bli utsatta för våld i nära relationer skall inte ges en andra chans då går man direkt. Men det är också det enda jag kan komma på som jag aldrig skulle gett 2 chanser.Om jag gör en magop när jag är 20 0ch efter några år äter upp min vikt igen då tycker jag att man bör få en andra chans förhoppningsvis är man klok nog att göra bättre val framöver. Missbrukare bör också få fler chanser till behandling en del får ju återfall innan man blir klok nog att förstå att man inte tål alkohol.Svår fråga My men vem är vi att dömma/kram

Ing-Marie
2014-06-03 @ 19:44:34

Som sagt, väldigt svåra frågor. Mycket som tål att funderas på.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

My Nilsson

Välkommen till min blogg! 31 årig tjej som jobbar som handledare på hvb för ensamkommande flyktingbarn. Bloggen är rak och ärlig. Här skriver jag om livet, glädje och sorg.

RSS 2.0